Direktlänk till inlägg 27 januari 2010

Lyfter på locket

Av Kathy Överby Nilsson - 27 januari 2010 11:51

Jag har under hela min vuxna tid varit överviktig. Även i barndomen. Har nog alltid varit överviktig...

Min mamma har alltid haft problem med vikten. Kommer ihåg att hon bantade jämt när jag var liten. Hon gick ner i vikt men klarade inte behålla den nya vikten. Min mormor har alltid varit överviktig. Kan inte komma ihåg att hon bantade. Men nu på ålderns höst så kom ju diabetesen som ett brev på posten. Idag är hon smal.

Jag hoppas och ber att Felicia -min dotter- slipper hålla på med denna eviga bantningen. Kan ju tro att hon har fått just de generna efter sin far.=))

 

Vad fick mig att bestämma mig för en Gastric Bypass då?? Det finns flera anledningar till det. Den största anledningen är ju min hälsa!! Just nu så är det inga problem. Men det kan komma längre fram i tiden. Jag vill orka med barnen. Och må bra med mig själv.

En av mina nära vänner har gjort en Gastric Bypass för några år sedan. När jag lärde känna henne hade jag ingen aning om att hon hade gjort operationen. Tyckte hon verkade så pigg och fräsch. Och dessutom från vårt grannland Norge, hon påminde mig om en kvinnlig OLA NORMAN!!! Hahaha!! "Ut på tur aldrig sur"

och när man nu visste så började man ju kolla in vad hon åt....eller hur? Kunde hon leva ett "vanligt" liv?? Det enda man la märke till var att hon åt så ofta. Men annars var det ingen skillnad mot oss "normala" människor. SÅ slutsatsen var att man kan leva ett "vanligt" liv efter operationen.

Jag vet inte hur många gånger jag har slagit numret till vårdcentralen för att boka tid, bara för att sen lägga på. Jag skämdes! Det var f-n om jag inte skulle klara gå ner i vikt själv, så tänkte jag då. Och började BANTA!! I någon vecka. Sen var man tillbaka i samma mönster igen. Och jag har försökt allt. Viktväktarna, svält, nutrilett, tabletter, tänka på vad man äter.....listan kan säkert göras hur lång som helst. Det som funkade bäst var ju självklart Viktväktarna.

Så kom min älskade vän Maria på besök inför mitt bröllop. Och berättade att hon hade fått remiss till en Gastric Bypass. Men va f-n...säga det nu!!!! Kunde hon väl ha sagt tidigare så kunde vi ha gjort det tillsammans??? Hmm.....Jo det hade visst Maria gjort...fast inte rakt ut. Men jag hade varit heeelt emot det. Förnekelse!! Fast man vet så vill man inte förstå!!!!

 

Så då tänkte jag att Kan hon Kan jag!!!!! Så jag ringde och fick en tid efter sommaren till en doktor på vårdcentralen i Charlottenberg. Hon ställde lite frågor och sen var det vikt och längd. Lite blod tog de nog också. När de tog vikten så sa jag att jag vill inte vet vad jag väger. Så hon sa inget. Men jag såg vad hon skrev på lappen!! Jag kommer inte här att skriva vad mycket jag väger. ÄN! Men det kommer! Jag har lovat barnen att det ska få veta när jag har gått ner så mycket som jag vill gå ner.

 

Tillbaka till min Maria....hon gjorde operationen i november -09. Några dagar efter operationen kommer hon på besök till mig. (borde ju ha varit tvärsom) Jag har känt Maria i säkert 15 år, och aldrig sett henne så pigg!!!!!! Det är så kul!!

Vi har lovat varandra att när vi har gått ner så vi känner oss nöjda ska vi ta en tripp till Huvudstaden och shoppa lite. =) Tänk att få gå på de "vanliga" avdelningarna! Inte behöva gå på tjockisavdelningen!!! =)))) Gissa om det ska bli kul?! För jag tycker om kläder. Jag har gjort ett muntligt avtal med min mor, för varje kilo jag få ner så får jag 100 kr. =)) De ska jag ha tills jag och Maria ska köpa kläder. För nya kläder måste jag nog köpa.

På tal om kläder, idag har jag gått igenom klädkammaren. Kastat kläder som jag aldrig kommer att använda igen. Lagt kläder i högar som jag kan använda efter operationen. Sådana kläder som är för små idag. Både roligt och lite trist!! Det trista är ju att jag inte får på mig kläderna. Och det roliga är ju att det här är ju ett steg på vägen till min Nya Liv!!! =))

 

Nu ska jag gå och fortsätta i klädkammaren.

 

Ha det så bra tills nästa gång

 

//Kathy

 
 
Ingen bild

Maria

27 januari 2010 15:20

Håller tummarna för dej och hoppas att det går bra. Känner rätt många som gjort denna op och de mår alla bra idag. Så lycka till! Kram/Maria J

 
Ingen bild

Maria

27 januari 2010 22:26

Gud va kul att du börjat blogga tycker jag! :)
Många tankar mm är det verkligen kring att göra denna op, men som sagt detta är verkligen inte den lätta vägen, som vi kommer att få höra från MÅNGA tyvärr! Men det är en hjälp till självhjälp! Man måste ju förändra sitt liv!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kathy Överby Nilsson - 30 januari 2015 07:50

Förra veckan kunde jag inte gå på Tabatan... Hade ett möte som var prioriterat. Så helt plötsligt fick jag inget för mig på en hel vecka... =( Massa jobb blev det istället. Så RÖRT på mig har jag gjort, men inte på rätt vis!! Jag behöver ha någon som...

Av Kathy Överby Nilsson - 12 januari 2015 20:16

Nu sitter jag på golvet på min rosa yogamatta. SVETTAS!!    Har precis kört ett Tabatapass på ca 45 minuter... Via Youtube! Blir inte riktigt det samma som att vara i grupp, men det funkar. Klarade inte alla övningar. Men det är väl bara att fortsä...

Av Kathy Överby Nilsson - 11 januari 2015 19:32

Nu har det ju ändå gått några dagar sen Tabatan. Jag hade blivit sååå varnad för träningsvärk. O det ska Gudarna veta att jag har haft träningsvärk...men inte så illa som jag trodde. Redan på torsdag efter passet så hade jag värk lite här och var. ...

Av Kathy Överby Nilsson - 9 januari 2015 10:39


Ja då har man gjort ett Tabatapass. Det var slitsamt och jävligt kul! =) Helt klart kommer jag att fortsätta. Hade innan blivit mycket "varnad" för en träningsvärk från helvetet... Klart jag känner i kroppen idag att den gjort rörelser den inte rikti...

Av Kathy Överby Nilsson - 8 januari 2015 09:38

Har inte skrivit på evigheter!!! Så jag kände att det var dags nu =) Det är ju nu ett nytt år...jag ser verkligen framemot detta nya år. Jag har inga politiska uppdrag kvar. Har avsagt mig allt. Har heller inga fackliga uppdrag kvar. Jo, jag sitter...

Skapa flashcards