Alla inlägg den 19 januari 2012

Av Kathy Överby Nilsson - 19 januari 2012 19:38

Jag har sedan 13 års ålder haft problem med min menstration. Vi pratar STORA problem här. =( Då, när jag var 13 fick jag akut ont i magen. Blev en tur till akuten. Där trodde man att det var blindtarmen som spökade. Så det blev ju naturligtvis en operation. När de hade öppnat upp mig för att kolla blindtarmen fick de se att det inte alls var fel på blindtarmen. Däremot var äggstockarna och äggledarna inflammerade. Blindtarmen tog man bort ändå!

Här började väl egentligen mina problem. Efter detta har mina menstrationer varit helt upsidedown....


För den känsliga så kanske det är dax att sluta läsa nu!


Ibland har jag funderat på om jag förlorat en halv liter blod under helvetesveckan.....vecka å vecka....det kunde hålla på längre än en vecka ibland....

En "normal" person har veckan en gång i månaden. Inte jag inte!!! Det kunde vara varannan vecka....!!

Det mindre roliga var när jag fick alla dessa klumpar av torkat blod. (skrev ju att det var äckligt) Kommer ihåg att ibland var de så stora så jag fick krysta ut dem. Jag ska väl kanske utesluta några vidriga detaljer.....kanske...!

Alla dessa problem ledde väl även till att jag hade problem att bli med barn. Så när jag väl blev med Felicia så blev det extra ultraljud och kollar. Man misstänkte att graviditeten skulle sluta i missfall eller utomhavandeskap.

Om det var illa innan Felicia var det inget mot det som komma skulle.....Klumparna blev fler och smärtan i mage och rygg går inte att beskriva....Har vaknat på natten av att jag ligger och gråter av smärta!  =(


Den sista läkaren jag träffade -det har varit några stycken- talade om att jag i framtiden  inte kan få flera barn. Det beskedet gjorde inte så ont som man skulle kunna tro. Hade nog redan misstänkt det. Hade inga planer på att skaffa fler barn heller.

Men det han även gjorde var att skriva ut tabletter till mig som skulle få ordning på cykeln. De första tabletterna gjorde mig enormt grinig. Så man bytte till en annan sort. Primolut Nor! Helt underbara tabletter. Dessa gör att jag kan hålla koll. Vet NÄR menstrationen kommer. Denna läkaren sa även till mig att anledningen till mina problem var min övervikt. Man tog även några prover.... Dessa sa väl inte speciellt mycket.....Jag vet faktiskt inte!

Tillbaka till tabletterna.....oavsett tabletter eller inte så är ju problemen de samma när jag väl har menstration.  Vissa gånger är det helt underbart. Då pågår det i bara några dagar och är inte några stora mängder. Men som nu, är det ett helvete!!! Har jävla, helvetes ont. Tror att jag förblöder! Blir svim och yr. Benen och armarna är helt orkeslösa. Tur att jag har varit hemma idag, för idag skulle jag inte ha kunnat jobba. Tänk er att sitta på ett möte och det är som värsta Niagarafallen.....hujedamej.....! Med tabletterna kan jag planera utifrån mina uppdrag!! Men kan inte äta dem hela tiden....så funkar det inte!! Jag talade om för läkaren att min mamma och mormor haft samma problem. Och att mamma fick operera bort livmoder osv. Jag tyckte att de även kunde göra det på mig....Jag kan ju ändå inte få barn...... men nej nej. Dels så var jag ju för ung och dels så var jag ju överviktigt. Först skulle jag ju behöva gå ner i vikt för att se om det blev bättre.


Idag så är jag absolut inte överviktig längre. Mina 55 kilo till 159 cm gör att jag enligt BMI är normalviktig. OCH problemen återstår!!! Och dagen idag har gjort att jag har bestämt mig!! Imorgon ringer jag Vårdcentralen för att få en remiss till en operation. Det här funkar inte längre!!! Vill inte fortsätta att ha så här!!!


Så att gå ner i vikt gör inte alltid att man blir medicinskt bättre.....! Men säkert så gör min viktnedgång att de inte kan neka mig längre. Jag är heller inte purung!! Och jag är stönete som få, jag ger mig inte förräns de ha opererat bort det som ger mig så mycket smärta och obehag!!!


Ha det bra!


//Kathy

Skapa flashcards