Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Kathy Överby Nilsson - 13 februari 2012 07:16

Och klaga ska jag göra nu! Vet inte riktigt vad jag ska klaga på....Mest troligt på mig själv. Jag förstår inte varför jag måste vara så "stönete". Är SÅÅ envis...till ingen nytta. Eller envis...? Inte riktigt....mer skjuter upp saker och ting!! Saker och ting är sådant som handlar om mig själv. Som tex dra ut en tand!!!!


För flera månader sen var jag hos tandläkaren, jag hade ett hål. En visdomstand. Sa snabbt att den kan man lika gärna ta bort. Så det blev lite sånna där röntgenbilder osv för att kolla att allt var ok för att dra den. Kommer inte ihåg om jag fick en tandläkar tid....i vilket fall som helst så tog det tid. Och ont hade jag. Men upptäckte ju att det gick ju att leva med smärtan....med hjälp av tabletter. Voltaren och Ipren, ja receptfriatabletter på apoteket. Helt plötsligt var det onda borta!!! Då ringer man ju inte och tar bort en tand som inte gör ont. Inte jag iallafall! Så jag har gått länge och haft ont nångång ibland. Men inte så ont så det inte går att leva med det. Tills förra helgen!!! Kände då att det gått ett skal ur tanden. Det gjorde inte ont, var bara vasst. Sen bröt helvetet loss. Vaknade en natt med de värsta tänkbara smärtor. Jag tror inte att jag nångång i hela mitt liv har haft så ont. Det gjorde inte ont i tanden. Men runt omkring, i örat, nacken, halsen och huvudet. Svetten forsade...verkligen forsade!!! Höll på att svimma, av smärtan!! Väcker min man!! Kastar ganska raskt i mig värktabletter. Hjälper egentligen ingenting. Maken ringer min bror, han följer med mig till akuten.

Väl på akuten finns det ju inte mycket att göra, det visste jag ju!! Men det var inte för tanden jag åkte dit!! Jag ville bli av med smärtan i väntan på att en tandläkaren skulle vakna! Fick Citodon. Tog  inte jättelång tid så började den verka! Och det var underbart. =) Inget ont!!


Väl hemma igen somnade jag!


Under dagen var det dags att få en tid för att ta bort tanden. Och fick en tid ganska snabbt, samma dag. Jag är livrädd för tandläkaren. Men de bedövade och bedövade och bedövade......sen tog de tanden!! =) Fortfarande lite lullig på Citodon och all bedövning så kändes livet ganska bra!! =) Bedövningen skulle vara borta vid 15 tiden sa de.....den var borta vid 17.30 Tror jag sov fram till dess.

Några dagar senare började nästa helvete. Smärtan är tillbaka!! Men inte alls SAMMA smärta som den där natten. Förstod ganska snabbt att det hamnat matrester i hålet, trots att jag varit så noga. Så det var bara att börja med tabletter igen. Men hur fasen skulle jag få bort matresterna?? Och som ett brev på posten så kom den där jävla febern!! Och inte verkade det som tabletterna tog ner febern heller. Nu var det MYCKET synd om mig!!


Men är man rädd för tandläkaren så hittar man ju egna lösningar.....!! =))) En Revaxörspruta, en ficklampa och vatten!! Jag har spolat hålet så det står härliga till. Matresterna blev borta. Hålet är tomt. Och med det blev ju även febern borta. =)) Ont har jag fortfarande. Men bara lite. Äter fortfarande smärtstillande.


Tänk om jag hade tagit den där jävla tanden för flera månader sen! Då hade jag sluppit mycket av det här. I och med magoperationen så äter jag ju mycket oftare än tidigare. Vilket i sin tur fräter på tänderna. Jag har nämligen aldrig tidigare haft ett hål. Så nu ska jag tugga tuggummi så fort jag ätit.


Jaja.....nu har jag fått klagat lite!! Men endast på mig själv......!! =)


//Kathy

Ovido - Quiz & Flashcards