Alla inlägg den 25 maj 2013

Av Kathy Överby Nilsson - 25 maj 2013 17:49

Ja tiden går fort. Den 1 juni är det tre år sedan jag lade mig på operationsbordet. Tre år som har varit helt underbara.


Ett helt nytt liv. Mera ork. En helt ny energi som jag inte hade en aning om att man kunde ha. Tankar har gått kring att hålla sig i form. Jag började gå och springa, vilket var för mig helt otänkbart innan operationen. Tyvärr fick mitt småjoggande slut när jag flyttade ifrån mannen. Det gick helt enkelt inte att komma ifrån när man blev ensamstående med tre barn. =( Någon gång har jag fått barnvakt så jag har kunnat gå ut och gå. Men jag vill ju ut VARJE dag. Inte någon gång ibland. Men jag ska på något vis försöka komma igång igen! =) Får helt enkelt hitta en lösning. Alla mår bra av att röra på sig! Både för kropp och själ.


I slutet på januari i år åkte jag på min första urinvägsinfektion. Den första i hela mitt liv. Fy bövelen va ont det var. Usch. Jag fattade ju inte heller riktigt vad det var. Hade ju aldrig haft dessa problem. Men fick penicillin. I samma veva åkte jag på en influensa som hette duga. Jag blev sängliggande i TVÅ veckor!! När dessa två veckor hade gått så tog det inte länge innan jag åkte på min ANDRA urinvägsinfektion. En ny penicillinkur. Och sen har den hållit sig borta! =)


Men ända fram tills nu har jag varit fruktansvärt sliten och trött. Börjat glömma saker. Haft flera migränattacker. Har hela tiden trott att det handlat om att jag håller igång ganska rejält. Kunde komma hem från jobbet och somna efter maten. Inte riktigt likt mig.

Började fuska med maten. Eller fuska, jag har alltid haft med mig mat i väskan. Men började glömma det. När jag då kommit hem så har jag slängt i mig knäckebröd medans jag lagat middag. Detta resulterade ju i att när maten var klar, då var jag mätt. Började helt plötsligt gå upp i vikt. Vet inte hur många kilo, det märktes på kläderna. Det är inte så att jag gått upp 10 kilo eller så. Men nog för att jag märkt det.

Det pågick ända fram till nu egentligen. Då började världen bli dimmig. Jag blev yr och svim. Och väldigt trött. Och helt orkeslös. Detta pågick några dagar. Då fick min mamma nog. Det var bara att ta kontakt med Vårdcentralen. Så jag gjorde väl det.

När jag kommer dit så misstänker läkaren att jag har hjärnblödning. För att jag har en så kraftig huvudvärk. Jaha, det blev en tur till Akuten. Jag misstänkte hela tiden att jag har järnbrist. Näringsbrist.

Väl på akuten tog de EKG och massa blodprover. Men läkaren där trodde inte att jag hade hjärnblödning. Jag talade om att jag var yr och svim. Han förstod det, mitt blodvärde var på 95. Normalt sett ska det ligga mellan 120-150. Så jag hade helt enkelt Blodbrist, Anemi. Jag fick åka hem.

Dagen efter var det fasteprov. Och det visade på Järnbrist. Mitt järnvärde låg på 2,9, normalt ska det ligga mellan 9-14. Så det var en ganska rejäl brist. Men inget som krävde akut åtgärd. Detta var på fredag. Väl på måndag fick jag komma till min läkare igen. Helgen som hade passerat var ett helvete. Jag svimmade, och var helt "borta" i princip hela helgen. Ingen ork alls. Yrheten var ständig.

Hos läkaren så blev det då bestämt att jag skulle få järninjektioner. Jag blev även sjukskriven.


På torsdag den här veckan fick jag min första injektion. Jag blev jädrans pigg... i en halvtimme. Sen var det som att vara riktigt berusad. Jag ramlade, hade ingen kontroll på mina kroppsdelar. Kunde inte röra mig som jag ville. Och huvudvärken var jävulsk!

På fredag, igår, var jag inte så jättepigg på fm...men eftermiddagen var bra. Lite huvudvärk, men inget som var direkt jobbigt...om man jämför...

Idag är det lördag. Jag började dagen med huvudvärk. Sen började jag få i mig massa vätska...och poff så var huvudvärken borta. Jag inte varit yr på hela dagen. Mått jävligt bra, rent utav!! =)))

Nu ser jag framemot nästa dos. Den blir på torsdag. Jag är sjukskriven även denna veckan som kommer. Och jag ska verkligen ta den att vila upp mig på rejält!!! =)


Till er som läser det här och gjort den här operationen:

Fuska inte! Ät era järn -och B12 tabletter. Se till att ni äter hela dagen. Ha med er mat!!

Börjar ni bli slitna utan egentligen anledning, kolla upp era värden!! Ett Råd!!


Nu ska vi lördagsmysa! =)


//Kathy

Ovido - Quiz & Flashcards