Alla inlägg den 18 februari 2010

Av Kathy Överby Nilsson - 18 februari 2010 19:18

Nu har jag gått två dagar på kursen. Intressant!


På kursen får man träffa människor som redan gjort operationen. De kommer och berättar deras historia. Det är intressant. Ingen historia är den andra lik.


När vi kom till kursen fick vi svara på lite frågor. Vi fick svara på frågan vad som behöver hända på kursen för att jag ska tycka att det har varit givande/av värde. Inte enkel att svara på. Det jag vill lära mig mer om är att kunna äta de där 6 måltiderna om dagen. Eller lära mig, jag behöver ett nytänk. Jag behöver få nya tankar kring tiden och maten. Jag har säkert skrivit det tidagar; Jag hinner inte äta idag!!!! HUR ska jag hinna äta 6 gånger per dag??? Tog upp detta idag. Att det är svårt att hinna med. Då kom ju frågan om vad är det som gör att jag inte hinner. Jag svarade ju att det är tiden.

Då säger kursledaren: - Måste du hinna allt då?

Jag: - JAA!!

Kursledaren: - Du har fel inställning.

Och börjar sen prata om annat. Har tänkt på det där hela dagen. Lite sur!! Lite arg!! Lite va Fan!! Jag har väl RÄTT inställning?? Eller??



Min man sa till mig för flera år sedan att jag aldrig kommer att få körkort. Av olika anledningar som jag inte går in på här, så tog jag inte körkort vid 18.

Men iallafall, så sa min man. Fick samma känsla då som idag. Jag vet att han sa det mest på skämt. Men det kändes! Kommer ihåg att vi var hos en av mina svägerskor när han sa detta. Vi hade precis grillat. Så det var sommar. I November samma år hade jag körkort!! Det sätte skruv att säga nåt sånt till mig. Jag skulle minsann visa honom. Idag är jag överlycklig över att han sa så.


Tillbaka till idag. När kursledaren hade sagt så och jag började tänka till, så kom jag fram till att Jag ska minsann visa henne. =))

så idag har jag börjat ett nytt liv!!! Jag ska äta SEX gånger om dagen. Kan ju inte vara så jävla svårt att lägga en banan eller knäckebröd i väskan? Eller drickyoughurt?

Så då ska jag berätta vad som hände på vägen hem, men först vad som hände på vägen hem igår. Bara för att kunna jämföra!!

Jag börjar med igår.

Kl var strax innan 16 och jag var på väg hem. Känner mig lite trött, och vet att jag har ca 1,5 timma kvar innan jag är hemma. Jag åker in på Statoil vid Wåxnäs och köper 2 (!!) påsar godis. Av socker blir man ju piggare. Fast under vägen hem pratar jag mest i telefon, men mellan samtalen så hinner jag få i mig godis. Skämdes redan vid Statoil, vi hade ju precis suttit och pratat om maten. och jag var lite rädd att någon av de andra deltagarna skulle dyka upp. Puh, det gjorde de inte!! Väl hemma så var jag ju fortfarande hungrig. Maten familjen hade ätit passade inte mina smaklökar. Men jag var ju hungrig! Började rota runt i kylskåp och skafferi. Och OJ vad hittade jag i skafferiet?? En skål OSTBÅGAR!! Och ni kan ju själva räkna ut vad jag gjorde, Jag åt upp dem!!  Men jag var ju fortfarande hungrig!! Så då kokade jag  makaroner. Och hade ost på.

Detta kan jag inte påstå va bra!! Men det var igår!! Mitt gamla liv!!!


Idag:

Hann inte äta frukost i vanlig ordning. Men åkte in och köpte mig en drickyoughurt och sånna där färdiga knäckebröd. Åt i bilen. Bättre än inget!! =) Kom till Karlstad 5 minuter för sent. Till mellanmål tog jag en liten smörgås med ost och gurka, och till det kaffe med mjölk. Sen var det dax för lunch. Tog mycket sallad. Till eftermiddagsfikat tog jag bara kaffe med mjölk. Men nu var det ju dax att åka hem. Då hade jag ju bestämt mig!!! Jag åkte INTE in på Statoil och köpte godis. Jag åkte hem. Fast på vägen kommer ju sockersuget. Eller vad man ska kalla det. Och jag visste ju att det skulle finnas choklad i bilen. Det hade det säkert gjort om inte Stefan hade haft bilen dagen innan. Men det var ju bra, då kunde jag ju inte äta godis. Var stolt!! Nu kom nästa hinder. Spolarvätskan tog slut!!! Jag såg nästan inget. Åkte in på 7eleven i Arvika. Men jag var stark, köpte bara spolarvätska. Men alla som vet var 7eleven är i Arvika vet att McDonalds ligger bredvid. Men jag var stark!! Åkte till Konsum istället. Köpte lättlagad mat. Kycklingfilé och kokosmjölk och nån thaimix. Och likadan knäckebröd som i morse. Gick ut till bilen och åt knäckebröd på vägen hem. STOLT!!! När jag kom hem så blev det lite miss med kycklingen så jag tog chiliconcarne istället. Riset blev BLÄHA! Så det blev chilin och smörgås!! Inte så illa?!

VISST HAR JAG BÖRJAT ETT NYTT LIV?? Här ska det slutas äta godis för att det är snabbt. Jag ska äta 6 ggr om dagen. OCH FRUKOST!!! Som om detta inte var nog ska jag sluta dricka PepsiMax!!


Behöver nu peppning!!!


Anledningen till detta är ju att jag måste lära mig inför efter operationen! Jag måste tänka om, bryta ett mönster. Alltid ha nåt i väskan.


Nu märker jag att detta inlägget bliev väldigt långt.


Kursen är i alla fall väldigt bra!!


Ha det bra tills nästa gång!


//Kathy

Ovido - Quiz & Flashcards